Cargokagen – nu med flødeskum

Projekt ’Dragør Industriby’ inddeles i flere og flere stykker.

Som bekendt kan cargokagen skæres op i mange stykker, men kagen bliver ikke mindre af det.

Cargokagen kan også dækkes med et lag flødeskum – så vi ikke kan se, hvad der venter os under det lækre skum.

Manglende behovsanalyse.

I lokalavisen Dragør Nyt kunne man den 21. august 2024 læse et indlæg med overskriften ’Erhvervsudvikling på Nord’.

Indlægget havde Det Konservative Folkeparti, Venstre, Socialdemokratiet og Moderaterne som afsendere.

Politikerne skriver følgende til borgerne i Dragør:

”Derfor har Konservative, Venstre, Socialdemokratiet og Moderaterne på mødet i Klima-, By- og Erhvervsudvalget den 13. august besluttet følgende:

1. Forvaltningen fremlægger et notat for, der belyser hvilke muligheder Dragør Kommune har for at etablere en erhvervsudvikling med virksomheder inden for miljøklasse 2 og 3, således at der kan etableres mindre håndværkervirksomheder og lettere produktion i lighed med flere af de virksomheder, som allerede er beliggende på A. P. Møllers Allé.” (Dragør Nyt, side 8, den 21. august 2024).

Det er jo ren flødeskum for øregangene med en håndsrækning til de lokale og ikke-lokale selvstændige, da de er vigtige for de fleste af os, som bor i kommunen.

Spørgsmålet er blot, om de mindre selvstændige har det beskrevne behov, der kræver et nyt 170.000 kvm industriområde. Altså tre gange så meget, som det der allerede ligger på A.P. Møllers Allé?

Vi ved det ikke. Er der i det hele taget nogen på Dragør Rådhus, der ved, om lokale mindre selvstændige har brug for mere plads?

For den behovsanalyse, der burde ligge til grund for beslutningen i Klima-, By- og Erhvervsudvalget, er ikke foretaget.

Svaret på spørgsmålet om et behov er umiddelbart ”nej”.

Det seneste udspil fra Det Konservative Folkeparti, Venstre, Socialdemokratiet og Moderaterne er et tykt lag flødeskum, der er bredt ud over cargokagen – så vi ikke skal se det underlæggende.

Industri og transport.

Vi skal alle sammen huske på, at politikerne i Dragør Kommune igennem 19 år har forsøgt at få udlagt arealet i nord til industri, og efter to årtier giver staten pludselig Dragør Kommune muligheden.

Når staten, der for øvrigt ejer 39,2% af Københavns Lufthavn, kommer med denne ’industrigave’ til os alle, der bor i Dragør, er der måske nogle bagvedliggende betingelser, som følger med.

I referatet af Klima- By- og Erhvervsudvalgsmødet den 14. august 2024, under punkt 1 i dagsordenen: ’Beslutning – Godkendelse af projekt for del af Erhvervsområde Nord’, er der et bilag med titlen ’Oplæg til foroffentligheden’, hvori følgende kan læses:

”Virksomhedstyper. Fra ministeriets side (red. Indenrigs- og Boligministeriet) er det en betingelse, at området kun udlægges til erhverv, som ikke er støjfølsomt, og dermed ikke begrænser lufthavnens drifts- og udviklingsmuligheder. Ifølge landsplandirektivet er det erhverv som f.eks. industri- og produktionserhverv, transport- og logistikvirksomheder og lagerfaciliteter.

Arealerne kan derimod ikke udlægges til andre mere støjfølsomme erhverv såsom kontorer, institutioner, liberale erhverv, hotel, restauration mv. Der vil således overvejende være tale om virksomheder med relativ stor andel af tung trafik, som dels vil stille krav til den overordnede trafikbetjening af området, og dels vil stille krav til udformningen af områdets nye veje.” (KBEU-møde, Bilag 2 ’Oplæg til foroffentligheden’, side 1-2, Dragør Rådhus, den 14. august 2024).

Måske skal en stor del af forklaringen på, at Liste T og Sydamagerlisten ikke har kunnet få opbakning hos Det Konservative Folkeparti, Venstre og Socialdemokratiet til at få taget ejendomsselskabet Mileways lagerhaller af tegnebrættet, findes i teksten ovenfor.

Tung trafik.

Spørgsmålet er så, hvorfor vi skal have serveret lækker flødeskum à la mindre selvstændige ovenpå cargokagen, når staten, der har givet muligheden, ønsker noget helt andet?

Altså transport- og logistikvirksomheder med tilhørende lagerfaciliteter – virksomheder der per definition har en stor andel af tung trafik til lands, til vands og i luften.

Projekt ’Dragør Industriby’ vil påvirke alle Dragør Kommunes borgere negativt i en eller anden udstrækning, f.eks. er lufthavnens mål at tredoble sin luftfragt henover hovedet på os dag og nat.

Vi ønsker ikke mere tung fragtfly- og lastvognstrafik i vores lille by. Derfor er det vigtigt, at visionen om industriområdet på nord stoppes totalt.

Hellere i dag end i morgen – så der ikke spildes flere ressourcer og skattepenge på projektet.

Klik her og se ACMV’s indlæg i lokalavisen Dragør Nyt ’Erhvervsudvikling på Nord’

Erhvervsmand betænkelig ved Dragør Industriby.

Nordre Dragørvej. Hvalsøgruppens erhvervsområde på A.P. Møllers Allé ses til højre i billedet.

Dragør Kommunes borgmester Kenneth Gøtterup (C) vil under kraftig borgermodstand etablere et 170.000 m² stort industriområde mellem Ryvej, A.P. Møllers Allé og Nordre Dragørvej.

Modstand mod projekt.

Den lokale erhvervsmand Søren Hvalsø har flere gange skrevet kritiske indlæg om projekt ’Dragør Industriby’ på de sociale medier og i lokalavisen Dragør Nyt.

Du kan læse indlæggene her:

’Nyt erhvervsområde i Dragør’ (8. juni 2024).

’Nyt erhvervsområde i Dragør’ (20. juli 2024).

’Nyt erhvervsområde i Dragør’ (24. august 2024).

Er Mileway ude i kulden?

Mileway driver lagervirksomhed over hele landet, her er lagerbygningerne i Brøndby.

Kenneth Gøtterup (C), Helle Barth (V), Nicolaj Bertel Riber (A) og Lisbeth Dam Larsen (M) har planer om at etablere et 170.000 m² stort erhvervs- og industriområde på Nordre Dragørvej.

I foråret og sommeren har de fire politikeres vision dog mødt massiv borgermodstand, da det ikke er videre populært at bygge Dragør Industriby i det åbne land, og samtidig belaste byens borgere med en voldsom stigning i fly- og lastbiltrafik – vi har så rigelig i forvejen. Så, nej tak!

Cargokage i stykker.

Logistikinvestoren Mileway, der er ejet af den amerikanske kapitalfond Blackstone, har en portefølje på hundredevis af ejendomme i Norden – og har gennem længere tid forsøgt, at gøre sit indtog i Dragør.

I Danmark strækker porteføljen af lejemål, med lagerlokaler og kontorer, sig fra Storkøbenhavn til den nordlige del af Ålborg med omkring 70 ejendomme. Nu vil ejendomsselskabet gerne helt tæt på dragørborgernes boliger, og i særdeleshed Københavns Lufthavn, der ligger klar lige på den anden side af trådhegnet i Tårnby Kommune.

Det er en nærliggende tanke, at der ved projektets realisering i Dragør skabes lager- og transportfaciliteter for eksempelvis internethandelsfirmaet Amazon og andre internationale virksomheder med egne flåder af fragtfly og lastvognparker, der grundet en anselig årlig vækstrate også benytter sig af talrige lejede cargofly og lastbiler.

Den 7. maj indleverede Mileway sit første projektforslag til Dragør Kommune om etableringen af en kæmpe lager- og transportvirksomhed mellem Ryvej, A.P. Møllers Allé og Nordre Dragørvej.

Mileway ville bygge to store bygninger i det åbne landskab rundt om det fredede vandhul Køjevælen, og der blev afholdt et møde mellem kommunalbestyrelsen og Mileway.

I midten af juni afleverede Mileway endnu et projektforslag til kommunen, hvoraf det fremgik, at de to oprindelige bygninger nu var blevet til otte bygninger, hver med deres egen læsserampe til lastbiler – dermed blev cargokagen inddelt i mindre stykker. Men det stopper ikke her.

Mileways nye projektforslag i august måned indeholdt intet mindre end ni logistik- og lagerbygninger – ak ja, man bliver jo helt rundtosset. Hvad bliver mon det næste?

Ti, tolv eller femten bygninger? Skal borgerne nu lægge ører til politikernes kreative historier om, at der skal etableres ”mindre virksomheder” og ”lettere produktion” i de mange bygninger på Nordre Dragørvej?

Det er værd at huske på, at uanset hvor mange stykker cargokagen deles i, så er summen den samme.

Aflyst Mileway-møde.

Politikerne skulle genbehandle sagen i Klima-, By- og Erhvervsudvalget den 14. august.

Forinden havde Mileway presset hårdt på, for at få endnu et møde sat i stand med kommunalbestyrelsens medlemmer, hvilket Mileway efter lidt parlamentering fik lovning på af Dragør Kommunes direktør Pia Holm Nielsen.

Mødet blev berammet til den 14. august, lige inden politikernes sagsbehandling i Klima-, By- og Erhvervsudvalget selvsamme dag.

I løbet af politikernes halvanden måned lange sommerferie var der dog nogen, som havde fået kolde fødder på Dragør Rådhus.

Dragør Kommune aflyste som følge heraf kommunalbestyrelsens andet møde med Mileway – og meget tyder på, at ejendomsselskabet er lagt på is indtil videre.

Grundejerforeninger, naboer og andre borgere har siden begyndelsen af marts måned ytret sine bekymringer om projektets negative følgevirkninger og konsekvenser – og der er tillige skrevet adskillige tungtvejende indsigelser til kommunen.

Men Kenneth Gøtterup, Helle Barth, Nicolaj Bertel Riber og Lisbeth Dam Larsen ignorerer alt – det samme gør deres loyale partifæller i byrådssalen.

Det er kun lokallisterne, Liste T og Sydamagerlisten, der opmærksomt lytter til borgerne og offentligt har taget afstand fra projektet.

Genbehandling af sag.

Under mødet i Klima-, By- og Erhvervsudvalget den 14. august fremsatte Konservative, Socialdemokratiet og Venstre følgende ændringsforslag med tre punkter til dagsordnens oprindelige forslag:

”1. At forvaltningen fremlægger et notat, der belyser hvilke muligheder Dragør Kommune har for at etablere en erhvervsudvikling med virksomheder inden for miljøklasse 2 og 3, således at der kan etableres mindre håndværksvirksomheder og lettere produktion, i lighed med flere af de virksomheder, som allerede er beliggende på A.P. Møllers Allé.”

 ”2. At forvaltningen fortsætter arbejdet med at ansøge om tilladelse til at omdanne lufthavnens privatvej, Ryvej, til indkørselsvej til området. Når denne foreligger, tages der stilling til de konkrete bygnings- og miljømæssige krav til lokalplanen.”

 ”3. At de politiske drøftelser om rammerne for området, som har fundet sted på Økonomiudvalgets møde i juni, vil blive genoptaget, når sagen er yderligere belyst.” (Møde i Klima-, By- og Erhvervsudvalget, Dragør Rådhus, den 14. august 2024).

Forslaget blev godkendt og anbefales over for Økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen.

I fællesskab fremsatte Liste T og Sydamagerlisten følgende ændringsforslag:

”Liste T og Sydamagerlisten foreslår, at projektet afvises, idet det ikke er foreneligt med den kommende erhvervspolitik, kommunens infrastruktur og de vejledende støjgrænser.” (Møde i Klima-, By- og Erhvervsudvalget, Dragør Rådhus, den 14. august 2024).

Forslaget blev nedstemt og er dermed faldet.

Enormt ressourceforbrug

Ganske som forudset, så nytter det ikke noget, at borgerne appellerer til magtelitens dømmekraft og fornuft.

Borgmesteren & co. vil ufortrødent forsøge at tromle deres upopulære projekt igennem – uanset hvor mange velbegrundede indvendinger borgerne kommer med.

Forvaltningskarrusellen snurrer altså lystigt videre, som sædvanlig med store omkostninger og et enormt ressourceforbrug til følge.

Dragør Industriby er blevet sagsbehandlet i knap 20 år, men det er ikke noget, man tager notits af på Dragør Rådhus – for det er som bekendt skatteborgerne, der ufrivilligt betaler for den årelange sagsbehandling af projektet.

Dragør Kommunes Center for Plan, Teknik og Erhverv foretager stadigvæk ikke ’tidsregistrering’ af den kommunale sagsbehandling, hvilket betyder, at vi endnu en gang har at gøre med et uønsket politikerprojekt, der sagsbehandles med vidt åben kommunekasse på ubestemt tid. Det er mildest talt dybt uansvarligt.

Alt imens politikerne internt snakker om storstilede og spændende prestigeprojekter, der skal skrive dem ind i historiebøgerne for evigt, så forsvinder deres presserende pligtopgaver på mystisk vis i glemslens tåger. Vi har set det så mange gange før, og nu sker det igen.

Borgmesterens flertal fremviser forhåbentlig en behovsanalyse, en business case, en trafikanalyse og en VVM-redegørelse på et tidspunkt – så vi alle kan se, hvor miljørigtigt og gavnligt megaprojektet er for borgerne og vores lille by.

Sagen om Dragør Industriby bliver nu viderebehandlet i Økonomiudvalget den 22. august, og dernæst i kommunalbestyrelsen den 29. august.

Klik her og se referat af ØU-mødet ’Beslutning – Godkendelse af projekt for del af Erhvervsområde Nord’

Dragør Industriby: Borgmester kan ikke redegøre for sit projekt.

Den støjende industriby skal placeres tæt på naboer i den nordlige del af Dragør.

Borgmester Kenneth Gøtterup (C) har afholdt møde med nogle lokale beboere på Ryvej – og den manglende gennemsigtighed i projektet bliver mere og mere tydelig.

Ikke til borgernes bedste.

Mange borgere er dybt foruroligede over den måde, hvorpå planerne om et nyt erhvervs- og industriområde i nord bliver håndteret politisk.

Bekymringen forstærkes yderligere af, at borgmesteren har gevaldige forklaringsproblemer omkring sit eget projekt.

Klik her og læs naboernes indlæg i Dragør Nyt ’Erhvervsudvidelsen på nord – selv vores børn kan gennemskue, at det er en dårlig idé’

Liste T og Sydamagerlisten siger nej til Dragør Industriby.

Ejendomsselskabet Mileway vil bygge på Nordre Dragørvej ved vandhullet Køjevælen.

De politiske lokallister, Liste T og Sydamagerlisten, tager som de eneste afstand fra projekt ’Dragør Industriby’, der vil medføre en enorm trafikal belastning af dragørborgere hele døgnet rundt.

Mileways nye projektforslag.

Nu kan du læse partiernes begrundelser for deres ”nej tak”, som flugter med borgernes bekymringer og modstand imod projektet.

Klik her og se Liste T’s indlæg i Dragør Nyt ’Mileways reviderede projekt er også uspiseligt – passer borgmesteren på Dragør?’

Klik her og læs Sydamagerlistens indlæg i Dragør Nyt ’Sydamagerlisten siger nej til Dragør Industriby’