Genbehandling af Dragør Industriby.

Ejendomsselskabet Mileway vil etablere en stor lager- og transportvirksomhed i Dragør.

Politikerne har nu genbehandlet sagen om Dragør Industriby under aftenens møde i Klima-, By- og Erhvervsudvalget.

Referat og illustrationer.

Nedenfor kan du læse referatet af mødet på Dragør Rådhus, og endvidere se ejendomsselskabet Mileways reviderede illustrationer af den meget omdiskuterede lager- og transportvirksomhed, som selskabet vil placere i den nordlige del af Dragørs naturskønne landområder.

Borgernes bekymringer kredser sig især omkring den voldsomme stigning i antallet af personbiler, lastbiler og fragtfly, der i døgndrift skal transportere gods til og fra Dragør Industriby.

Klik her og se referat af KBEU-mødet ’Beslutning – Godkendelse af projekt for del af Erhvervsområde Nord’

Projekt ’Dragør Industriby’ i nye klæder.

På Dragør Rådhus skal politikerne genbehandle sagen om et omstridt erhvervsområde.

Under voksende borgermodstand forsøger Konservative, Moderaterne, Socialdemokratiet og Venstre at placere et 170.000 m² stort erhvervs- og industriområde mellem Københavns Lufthavn i Tårnby Kommune og Nordre Dragørvej i Dragør Kommune.

Status i sagen.

Ejendomsselskabet Mileway, der er ejet af den udskældte amerikanske kapitalfond Blackstone, har den 7. maj 2024 indleveret et projektforslag til Dragør Kommune om etableringen af en stor lager- og transportvirksomhed på Nordre Dragørvej.

Dette vil bl.a. medføre en voldsom stigning i antallet af lastbiler og fragtfly, der i døgndrift skal transportere gods til og fra ’Dragør Industriby’.

Det er indtil videre kun lokallisterne, Liste T og Sydamagerlisten, som offentligt har taget afstand fra det miljøbelastende projekt.

På kommunalbestyrelsesmødet den 20. juni 2024 skulle de folkevalgte politikere tage stilling til dagsordenpunktet: ’Beslutning – Godkendelse af projekt for del af Erhvervsområde Nord’.

Alt var som sædvanlig klappet af på forhånd af konstitueringspartierne, så partierne kunne undgå en egentlig sagsbehandling af det upopulære megaprojekt.

I stedet for at behandle sagen i kommunalbestyrelsen skubbede Helle Barth (V) lynhurtigt sagen om på den anden side af politikernes halvanden måned lange sommerferie:

”Jeg vil starte med at sige, at der er et ændringsforslag fra A, C, V og M om, at sagen skal oversendes til udvalgsbehandling med henblik på en politisk drøftelse af, om de nuværende hjørneflag skal yderligere skærpes.” (Helle Barth, Venstre, Dragør Rådhus, den 20. juni 2024).

Hermed kunne konstitueringspartierne effektivt lukke munden på oppositionen, og det stod samtidig krystalklart, at borgmesterens flertal ville arbejde videre med at fremme Mileways indtog i Dragør.

Med borgmester Kenneth Gøtterup (C) i spidsen sørgede Konservative, Moderaterne, Socialdemokratiet og Venstre dermed for, at projektet blev tilbagesendt til Klima-, By- og Erhvervsudvalget i august måned 2024.

Et klassisk politikertrick, der skabte mulighed for, at borgermodstanden ville sive ud og forsvinde i løbet af sommerferien, så politikerne derefter kunne tromle projektet igennem uden borgernes utidige indblanding – men det er øjensynlig ikke gået helt, som politikerne ønsker det. Tværtimod. Borgermodstanden vokser støt.

Aktindsigt viser, at nu skal politikerne afholde sit andet møde med interessenten Mileway den 14. august 2024, og lige efter mødet med Mileway skal Klima-, By- og Erhvervsudvalget genbehandle sagen om Dragør Industriby.

Nyt projektforslag.

Mileway har den 13. juni 2024, altså inden afholdelsen af mødet i kommunalbestyrelsen, afleveret et ’tilpasset projekt’ til direktør Pia Holm Nielsen på Dragør Rådhus.

Alle kommunalbestyrelsens medlemmer modtog det reviderede projektmateriale den 14. juni 2024.

I Mileways nye forslag er de to oprindelige bygninger nu blevet til ni bygninger, hver med deres egen læsserampe til lastbiler – dermed serveres ’cargokagen’ i mindre kagestykker.

Dragør Industriby vil som tidligere nævnt medføre en voldsom stigning i antallet af lastbiler og fragtfly, der i døgndrift skal transportere gods til og fra erhvervsområdet – desuagtet kalder politikerne projektet for ”grønt”, ”bæredygtigt” og ”miljørigtigt”.

Mileways nye projektforslag beskrives således af arkitekten:

Det er med stor glæde at jeg nu kan fremsende vores tilpassede projekt hvor der er lagt vægt på nedenstående: Bebyggelsens centrale uderum udgøres af et grønt forløb, som omkranser bebyggelsen. Det grønne forløb fungerer som et sammenbindende element for hele bebyggelsen og skaber et åndehul med plads til luft, afslapning og en pause i det fri. Det grønne uderum strækker sig i en nord-syd-gående akse midt i matriklen, hvilket bryder bebyggelsens skala og skaber plads til lettere trafik samt fodgængere. Vejforløbet mellem bygningerne fungerer derfor som små sivegader, der tilgodeser bilister, cyklister og fodgængere. Dermed ledes den tunge trafik i form af lastbiler langs ejendommens yderkant, hvilket skaber et optimalt flow for lastbilerne i forbindelse med af- og pålæsning. Foruden at skabe kvalitetsrige uderum, skaber det grønne forløb en smuk visuel forbindelse fra kontorerne og tagterrasserne i administrationsbygningerne, hvilket forbedrer arbejdspladsens miljø for medarbejderne hos Mileway. (Mileways arkitektfirmas henvendelse til Dragør Kommune, Ålborg, den 13. juni 2024).

Der findes åbenbart ingen grænser for, hvor grønt og planterigt erhvervsområdet bliver, altså hvis man spørger Mileway og borgmesterens flertal i byrådssalen.

Vi er desværre alle vidner til ’spin’ og ’political smartness’ – som ikke er så smart endda.

Gammelt trick.

Virkeligheden er, at politikernes visioner er alt andet end grønne, men derimod meget miljøbelastende, da Dragør Industriby på daglig basis vil være til stor gene for byens indbyggere.

Et 170.000 m² stort erhvervs- og industriområde bliver ikke ”grønt”, ”bæredygtigt” og ”miljørigtigt” af, at man pynter det med nogle slyngplanter på bygningernes facader, og tilføjer et såkaldt ”grønt forløb”, der omkranser bebyggelsen.

Det er et gammelt trick, som udelukkende har til formål at fjerne opmærksomheden fra, at Mileway og politikerne forsøger at anbringe en kæmpe lager- og transportvirksomhed i Dragør, der kommer til at medføre vidtfavnende trafikbelastning og partikelforurening af byens borgere fra nord til syd.

Uanset hvilken arkitektur og udformning erhvervs- og industriområdet får, så er de negative følgevirkninger for infrastrukturen og borgerne frygtelige – det er som bekendt ikke særlig attraktivt at bo i nærheden af et industriområdes trafik- og støjudsending.

Dragør Industriby har ganske vist været en tur i ’grønvaskemaskinen’ på 90 grader, men projektets nye klæder er stadig kulsorte efter endt vask.

Det er meget bekymrende og destruktivt, det som flertallet i kommunalbestyrelsen har gang i.

Genbehandling af sagen.

De landsdækkende partier Konservative, Moderaterne, Socialdemokratiet og Venstre udviser som sædvanlig ingen omtanke for miljøet, dyrelivet og naboerne.

Vi er langt forbi, at forsøge at appellere til politikernes dømmekraft og fornuft, da erfaringen viser, at de ufortrødent vil fortsætte med deres projekt – uanset hvor mange velbegrundede indvendinger borgerne kommer med.

Politikerne vil nu genbehandle sagen, og forsøge at skære Dragør Industriby ud i mindre kagestykker, der er lettere at fordøje for offentligheden, men outputtet er præcis det samme – masser af trafik og luftforurening, der kommer til at ligge borgerne til last døgnet rundt.

Borgermodstand fortsætter.

Der krydses fingre for, at borgernes engagement på sigt kan bremse dette tankeløse megaprojekt, som vil medføre en lang række uønskede påvirkninger af vores hjem, familier og lokalområder.

Det er på tide, at vi stopper politikernes uendelige række af egennyttige prestigeprojekter, og lader det landlige og smukke Dragør være Dragør.

Så længe projektet fortsætter, så fortsætter borgermodstanden også – det er sikkert og vist.

Klik her og se dagsordnen for KBEU-mødet ’Beslutning – Godkendelse af projekt for del af Erhvervsområde Nord’

Dragør Industriby – selvmodsigelsens slaraffenland.

Projektet skal placeres mellem Københavns Lufthavn og Nordre Dragørvej.

Et politisk flertal på Dragør Rådhus vil etablere et 170.000 m² stort erhvervs- og industriområde i det åbne land.

Men er der egentlig sammenhæng mellem, hvad politikerne siger til borgerne, og hvad de gør i virkeligheden?

Vision om åbne vidder.

I disse dage har Dragør Kommune sendt et forslag om en planstrategi i høring, som er forløber for den kommende kommuneplanrevision i 2025, men den er desværre helt ude af trit med virkeligheden.

Den ny planstrategi er i offentlig høring frem til den 14. august 2024.

Ifølge ’Planstrategi – Det flade land og de åbne vidder’ er politikernes vision:

Om 100 år ønsker kommunalbestyrelsen, at de kulturhistoriske træk med åbne flader og tydelige grænser mod Dragør by, St. Magleby landsby og Søvang stadig kan ses. De karakteristiske elementer, der definerer Sydamager med spor fra historien i form af diger, grøfter, levende hegn, militære fæstninger og parcelstrukturer fra tidernes landbrug, er bevaret og genfortalt. Om 100 år skal der være endnu bedre muligheder for alle til at bevæge sig frit i landskabet og opleve de store åbne områder, både langs kysten, og inde over land. (Forslag til Planstrategi – Det flade land og de åbne vidder, Dragør Kommune, side 11, 2024).

Det lyder alt sammen rigtig fint og positivt, men det er jo fuldstændig i modstrid med, hvad flertallet i kommunalbestyrelsen foretager sig i praksis.

Virkeligheden er, at borgmesteren og et politisk flertal i kommunalbestyrelsen konstant forsøger at plastre landområder såvel som strandenge til med diverse byggeprojekter – selvom borgerne på det kraftigste opfordrer politikerne til at lade være.

Vision om grønt erhverv.

I disse dage har Dragør Kommune endvidere sendt et forslag om en ny erhvervsstrategi i offentlig høring frem til den 13. august 2024.

Mange borgere undrer sig over, hvorfor borgmesteren, kommunalbestyrelsen, direktionen og administrationen på Dragør Rådhus hævder, at kommunens forslag til den ny erhvervsstrategi er ”grøn”?

Ifølge ’Forslag til Erhvervsstrategi’ er politikernes vision:

Dragør skal være den grønneste iværksætterkommune, hvor bæredygtighed er grobund for innovation og vækst, og hvor iværksætterånden næres fra barnsben. (Forslag til Erhvervsstrategi, Dragør Kommune, side 10, 2024).

Men hov! Det er jo også helt og aldeles i modstrid med, hvordan flertallet i kommunalbestyrelsen gebærder sig.

Vision versus virkelighed.

Virkeligheden er, at politikerne siden 2018 har forsøgt at placere intet mindre end seks støjende aktivitetsparker klos op ad naboer, natur og dyreliv.

Samtlige projekter er blevet lukket ned under kraftig borgermodstand, og politikerne er gang på gang venligt blevet bedt om at varetage deres pligtopgaver, i stedet for at chikanere naboerne med deres uønskede aktivitetsparkprojekter på kryds og tværs af kommunen.

Under vedvarende kritik har borgmesterens politiske flertal ligeledes planer om at bebygge adskillige fredede områder i Dragør, og de vil tillige opføre megaprojektet Dragør Industriby mellem Ryvej, A.P. Møllers Allé og Nordre Dragørvej.

Dragør Industriby vil medføre en voldsom stigning i antallet af lastbiler og fragtfly, der i døgndrift skal transportere gods til og fra området – desuagtet kalder politikerne projektet for ”grønt”, ”bæredygtigt” og ”miljørigtigt”.

Politikernes selvmodsigelser kaldes på jævnt dansk for ’borgerbedrag’, og deres skuespil skader vores fauna, flora og lokaldemokrati på alle tænkelige måder.

Ret beset er politikernes mange visioner alt andet end grønne, men derimod meget miljøbelastende, og projekterne vil på daglig basis være til stor gene for byens indbyggere – både nu og i fremtiden.

Ægte grøn strategi.

Amager er allerede overbebygget og overbefolket, og det er meget svært at forstå, hvorfor politikerne med fuldt overlæg vil belaste dragørborgerne yderligere.

Er der mon nogen på Dragør Rådhus, der har overvejet, om det ikke er en ualmindelig dårlig idé at forøge trafikken, luftforureningen og støjbelastningen i Dragør markant?

Måske kunne man rent faktisk udforme en visionær ’grøn strategi’ på Dragør Rådhus, og i samme ombæring sørge for, at hånden ikke gør det stik modsatte af, hvad munden siger.

I årtier har politikerne sagt én ting, og gjort noget helt andet – det er hverken glædeligt eller klædeligt.

Det er nu, borgerne bør bruge sine stemmer i debatten, hvis vi i fællesskab skal sikre det åbne landskab.

Hvis vi gør det, så kan de næste generationer måske nå at opleve Dragørs tilbageværende natur, dyreliv og åbne vidder om hundrede år.

Klik her og se ’Forslag til Planstrategi – Det flade land og de åbne vidder 2024’

Klik her og se ’Forslag til Erhvervsstrategi 2024’

Mileways indtog i Dragør?

Ejendomsselskabet Mileway vil etablere en stor lager- og transportfacilitet i Dragør Kommune.

I næste uge, nærmere bestemt den 14. august 2024, skal politikerne genbehandle sagen om Dragør Industriby i Klima-, By- og Erhvervsudvalget på Dragør Rådhus.

Nyt projektforslag fra Mileway.

I dag har Dragør Kommune langt om længe offentliggjort et revideret projektforslag fra ejendomsselskabet Mileway, der er ejet af den udskældte amerikanske kapitalfond Blackstone.

Kommunens administration har valgt at tilbageholde Mileways nye projektforslag fra offentligheden i halvanden måned – da projektet møder kraftig modstand fra dragørborgerne.

Mileway har nu delt projektets oprindelige 2 store bygninger op i 9 mindre bygninger, men følgevirkningerne er nøjagtig de samme – masser af trafik og luftforurening, der kommer til at ligge borgerne til last døgnet rundt.

Du kan læse dagsordenen nedenfor, og se Mileways nye projektforslag (illustrationer af projektet ses i bunden af dagsordenpunktet – Bilag 4).

Klik her og se dagsorden for KBEU-mødet ’Beslutning – Godkendelse af projekt for del af Erhvervsområde Nord’

Cargokagen – et ‘industrieventyr’ i Dragør.

Uanset hvor mange stykker en kage deles i, så er summen den samme.

Efter sommerferien skal der træffes politisk beslutning om det mulige industriområde, på det 170.000 m² store areal mellem Ryvej og Nordre Dragørvej.

Hele cargokagen.

Før sommerferien skulle kommunalbestyrelsen sagsbehandle et projekt fremsendt af ejendomsselskabet Mileway, hvor man ville opføre en kolos af en bygning, med en facade på 312,4 m mod Nordre Dragørvej og en bredde på 84,4 m samt en tilsvarende bygning, bag den første, liggende parallelt med denne på samme størrelse – begge med en højde på 10 m.

Den politiske behandling blev stoppet, og udskudt til efter sommerferien.

Cargokagen i stykker.

Allerede inden sommerferien, og den politiske sagsbehandling af hele cargokagen, havde kommunen modtaget et nyt projektforslag fra Mileway, som nu i stedet for 2 bygninger, vil opføre 8 bygninger, der alle får to plan og samlet set vil udgøre 41.273 m² plus de altaner/terrasser, der er på alle bygningerne.

Hver af de 8 bygninger er delt op i moduler på typisk 2.300-2.500 m², hver med deres egen læsserampe til lastbiler, så set udefra minder det nye projekt om det første, nemlig et center for cargo og logistik.

Altså intet er ændret – den såkaldte cargokage er bare skåret op i flere stykker.

Cargokagens stykker deles.

Hvad angår fremtiden for industriområdet i nord, så kan man kun spå om, hvad kommunalpolitikerne finder på.

Vi kan sikkert se frem til, at cargokagen kan blive skåret op i endnu flere mindre stykker, men den samlede begyggelse, vil der ikke blive ændret det store på.

Med en udstykning på 170.000 m² og en bebyggelsesprocent på 50%, kan vi alle se ind i, at der kan bygges 85.000 m² – med de følger det vil få for alle borgere i kommunen – med røg, støj og møg.

Hvis du lige nu sidder og er træt af at læse om det mulige ’industrieventyr’ på nord, og ikke orker høre mere om det, så tænk venligst over PH’s ord:

”Alt hvad folk med ubehag nægter at høre noget om, bliver afgørende for vores vilkår årtier efter.”

Nej tak til servering.

Virketrangen hos kommunalbestyrelsens medlemmerne fra A, C, V og M, der ønsker at udnytte muligheden for industriområdet, vil kun komme på andre tanker, hvis borgerne i Dragør højt og tydeligt siger ”nej tak” til cargokagen – uanset hvor mange stykker den serveres i.

Dermed kan ’industrieventyret’ få en lykkelig slutning, hvor projektet lægges i graven – og snip snap snude, så er den historie ude.