Bakkekammen på Sydstranden består, men problemet forflyttes.
‘Søvangsbakkeprojektet’ er bragt til ophør under aftenens kommunalbestyrelsesmøde.
Hermed sætter kommunalbestyrelsen endnu en upopulær aktivitetsparksag i bakgear.
Lad os hurtigt flytte projektet.
Helle Barth (V), forkvinden for Klima-, By- og Erhvervsudvalget, udtaler ved aftenens møde:
”Øhm. Der er jo tale om en frigivelsessag til motionsstier på Sydstranden, og i sagen her, der er anbefalingen, at det bliver ude ved Søvangsbakkerne, så derfor så vil jeg anbefale, eller jeg kommer med et ændringsforslag, fordi det var ikke det, som oprindeligt lå bag tanken om motionsstier, at sagen sendes retur til KBEU, for at der kan ses på mere oplagte placeringsmuligheder”.
Tanketorsken er trukket i land, men nu vil politikerne bare forflytte problemet og placere deres projekt et andet sted på Sydstrandens fredede strandenge – man klør sig i nakken.
Projektet har allerede været sagsbehandlet i Klima-, By- og Erhvervsudvalget (10. august 2022), Økonomiudvalget (18. august 2022) og Kommunalbestyrelsen (25. august 2022) – nu skal sagen sendes tilbage til Klima-, By- og Erhvervsudvalget.
Den benhårde sparerunde i Dragør Kommune gælder åbenbart ikke politikernes egne projekter.
Vi vil helst ikke tabe ansigt.
Nedenfor kan du se tv-optagelsen af dragørhistoriens hurtigste projektsagsbehandling nogensinde.
Det hele var klappet af inden mødet, og dermed tog sagsbehandlingen kun 57 sekunder.
Biodiversiteten er høj i bakkerne mellem AH Søndergården og Søvang.
Har du nogensinde hørt om, at den besparelsesramte Dragør Kommune vil omringe de naturskønne Søvangsbakker med 10-12 motionsredskaber? Nej, vel. Du er ikke alene.
Det er øjensynlig ikke muligt for politikerne, at værdsætte og bevare et fredet område med rigt plante- og dyreliv ved strandengene, uden at der partout skal bygges en eller anden form for aktivitetspark.
Skæve prioriteter.
Under et økonomiudvalgsmøde i går kom det frem, at kommunens administration indhenter tilbud på motionsredskaber, godkendelse fra Fredningsnævnet, byggetilladelse og eventuel landzonetilladelse.
En bekostelig affære, der bl.a. fjerner fokus fra efterslæbet på vedligeholdelse af kommunale ejendomme, bygninger, skoler, institutioner, fortove, stier og veje i hele Dragør – fra Nordstranden til Sydvestpynten.
Sideløbende spares der benhårdt på børn, unge og ældre i vores lille by.
Men politikerne har som bekendt altid råd til flere indvielser af projekter, fotosessioner, champagnebobler og guldsaksens lette dans gennem de røde silkebånd.
Bakkerne er ikke til pynt.
Dragørborgerne bruger naturen aktivt, den er ikke til pynt, men vi værner om den. Vi er, så at sige, omsorgsfulde naturforbrugere.
Man kan sagtens motionere i naturen uden at fylde den med apparater. I dag er der da også masser af muligheder for at røre sig i bakkeområdet: Gåtur med hunden, stavgang, almindelig gang, løb, armbøjninger, cykeltur osv. Det er kun fantasien, der sætter grænser.
Søvangsbakkerne fungerer som et lifligt og rekreativt område, der byder på høj biodiversitet, hvilket mange af os finder ro i og sætter stor pris på – også motionister.
Det flade Amager.
Det vil være en kæmpe fejltagelse at placere et dusin øjebæer omkring det smukke bakkelandskab. Vi har ikke brug for flere naturforringende anlægsprojekter fra politisk side.
Vi gad godt vide, om lokalpolitikerne eksempelvis ville placere 10-12 træningsstationer i det fredede område Grushullerne på Nordstranden som et nyt kommunalt projekt – men tænker umiddelbart, at det nok ikke kommer på tale.
Kommunalbestyrelsen sagsbehandler sit Søvangsbakke-projekt den 25. august 2022. Så må vi håbe, at indlæringskurven ikke fortsat er flad som Amager.
Stop projektet nu. Lad os nyde, værdsætte og være i naturen på dens egne præmisser.
Drikkevansressourcen i Dragør er ødelagt af PFAS- og pesticidforurening.
For 3 måneder siden stillede Sydamagerlisten (L) forslag om at øge biodiversiteten i Dragør Kommune samt fremadrettet at drive kommunale arealer uden brug af sprøjtemidler.
Formålet er at skåne miljøet og gøre kommunen vildere. En giftfri kommune er et godt udgangspunkt for at forbedre biodiversiteten, og det kan inspirere private grundejere til at have giftfrie matrikler.
Klima-, By- og Erhvervsudvalget sagsbehandler.
I samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening kan Dragør Kommune blive den 36. giftfri kommune i landet.
Tiltagene forventes ikke at medføre mærkbare meromkostninger for kommunens drift.
Der afventes nu svar fra Dragør Kommunes administration, som skal danne grundlag for den videre politiske stillingtagen.
Referat af Klima-, By- og Erhvervsudvalgsmødet kan læses nedenfor.
Dragørs drikkevandsboringer og vandløbet ’Hovedgrøften’ er forurenet af PFOS.
Københavns Lufthavne A/S har forurenet Dragør Kommunes vand og jord med PFOS, der via brandslukningsskum er spredt over brandøvelsespladserne i lufthavnen.
De foreløbige resultater viser indhold af PFOS/PFAS i vandboringer og vandløb. Flere boringer er blevet lukket ned, da de ikke overholdt grænseværdierne for giftige fluorholdige stoffer i drikkevandet.
Havvandet ved hele Dragørs kystlinje skal nu også undersøges grundigt.
Som en del af det forpligtende samarbejde er Tårnby Kommunes Miljøafdeling tilsynsførende myndighed på området.
Lufthavnen bør stå ved sit ansvar.
Københavns Lufthavne A/S støjforurener, luftforurener, jordforurener og vandforurener i Dragør.
Indenfor miljøret er der et økonomisk princip om, at det er forureneren, der betaler for forureningsbegrænsende tiltag og genopretning efter miljøskader.
Forhåbentlig vil den nye kommunalbestyrelse gøre op med Dragør Kommunes årelange og fuldstændig passive tilgang til lufthavnens planlagte aktiviteter og udvidelse, der påvirker miljøet og folkesundheden negativt i Dragør Kommune såvel som Tårnby Kommune.
Dragør Havn. Kommunen vil opføre ’Dragør Skatepark’ ovenpå den eksisterende skatebane i et delvist fredet område.
Langtfra alle synes det er en god idé med en larmende skatepark ved siden af lystsejlere, fiskeskure og beboere i den gamle by.
Men det synes Dragør Kommune, der som sædvanlig ikke har konsekvensberegnet på følgevirkningerne og støjudsendingen fra det projekterede anlæg.
Kommunen vælger derfor pure at ignorere, at den 750 m² store skatepark blandt andet møder modstand fra Beboerforeningen for Dragør Gamle By.
’Dragør Skatepark’ vil i sagens natur medføre spektakel og andre gener for naboerne.
Beboerforeningen støtter følgelig ikke en inddragelse af de fredede arealer til skateområde, hvilket Danmarks Naturfredningsforening også opponerer mod i et høringssvar til Dragør Kommune.
En nabokonflikt er etableret, allerede inden initiativtagerne har rejst én eneste krone til skateparken.
Bekostelig problemstilling i Tårnby Kommune.
I vor nabokommune har der i en årrække været gevaldige problemer med den 1.250 m² store ’Tårnby Skatepark’, hvori en gruppe unge har udvist utryghedsskabende adfærd og generet andre unge skatere og beboere ved Tårnby Bypark.
Københavns Politi og Tårnby Kommune har modtaget naboklager over larm og uorden, hvilket du kan læse mere om ved at klikke her:
Amager Nærpoliti og SSP Tårnby er på den ressourcekrævende sag, og politiet har øget patruljeringen i området.
”Gratis” kommunalt skate-projekt i Dragør.
Initiativtagerne til ’Dragør Skatepark’ vil efter eget udsagn finansiere projektet med private midler såsom sponsorater, virksomhedsdonationer og fondsstøtte.
”Gratis” er noget et flertal i kommunalbestyrelsen ynder at høre.
Konservative, Liste T, Socialdemokratiet og Venstre støtter derfor op om projektet og betegner det som værende ”fedt”.
Hermed kan Dragør Kommune fortsætte den usande fortælling om de ”gratis” projekter, som ikke eksisterer i den virkelige verden.
Ansvar, byggesagsbehandling og vedligeholdelse.
Realiteterne er, at initiativtagerne overdrager ’Dragør Skatepark’ og ansvaret til Dragør Kommune, i samme moment som skateparken er færdigbygget.
Dragør Kommune skal selv stå for al fremtidig afhentning af vindblæst affald, rengøring af toiletbygning, udbedring af hærværk, afrensning af graffiti samt løbende vedligeholdelse af ramperne, belægningen og baneanlægget som helhed.
Det er absolut ikke gratis, og det er kommunens årelange sagsbehandling af projekt ’Dragør Skatepark’ heller ikke – men det er ikke desto mindre det, man ihærdigt forsøger at bilde skatteborgerne ind.
Projektet er lokalplanspligtigt, og der vil blive anvendt kommunale midler på at miljøvurdering, lokalplan og borgerhøring udarbejdes og foretages.
Der vil tillige være udgifter forbundet med en teknisk gennemgang af projektet, som ifølge administrationen skønnes at kunne holdes indenfor driftsbudgettet. Hermed tages tid og midler fra andre forsømte opgaver rundtomkring i kommunen.
Fredningsnævnet stiller vilkår om, at ”Dragør Kommune reetablerer arealet som græsareal, hvis aktiviteten i form af skateboard-bane på et senere tidspunkt måtte blive indstillet”. En udgift som ligeledes påhviler kommunen som grundejer.
Hertil kommer at Dragør Kommune vederlagsfrit stiller et fredet, kystnært og offentligt tilgængeligt areal til disposition for projektgruppen ’Dragør Skatepark’ og deres nichesport.
På nuværende tidspunkt diskuterer kommunalbestyrelsens medlemmer, hvorvidt skatebanen skal graves ned eller ej.
Løftet om fondsmidler.
Dragør Kommunes talrige besparelser og efterslæb på anlægsområdet er gemt langt væk i baghovedet på et flertal af lokalpolitikere, der atter lader sig dupere af løftet om eventuelle fondsmidler.
Nøjagtig det samme skete i sagerne om aktivitetsparkerne: ’Copenhagen White Water Park’, ’Danmarks største Outdoorcenter’, ’Hollænderparken’, ’Aktivitetspark og boligkvarter på Engvej’ og ’Afgangshallen’.
Den politiske og forvaltningsmæssige fornuft sættes atter ud af spil på Dragør Rådhus.
Der er meget få ting i denne verden, som er gratis – men der kommer med garanti en verdslig regning til Dragør Kommune under og efter skateparkens opførelse.
’Foreningen for Dragør Skatepark’ vurderer, at hele skateparken kan opføres på 2-3 måneder for 1.350.000 kr. inklusive moms.
Interessant bliver det dog at se, om den private aktør formår at rejse fondsmidler til deres projekt, som umiddelbart ikke har lokal opbakning fra naboerne i den gamle by.